Motivasjonsanalysen

Invester i motivasjon og trivsel!

Motivasjonsanalysen gir deg innsikt og legger grunnlaget for målrettet handling - enten du vil skape endring i privatlivet, på jobben eller begge deler.

To personer i forretningsantrekk gir hverandre high-five på et kontor.

Hva er Motivasjonsanalysen?

Et verktøy for deg som ønsker mer energi, klarhet og retning i livet.

Motivasjonsanalysen hjelper deg å forstå hva som driver deg – og hva som tapper deg.
Du får konkret innsikt i hva som gir deg indre motivasjon, hva som stresser deg, og hvordan du kan bruke denne kunnskapen til å ta bedre valg i jobb og hverdagsliv.

Analysen passer for deg som:

  • Ønsker å forstå deg selv bedre

  • Vurderer karriereendring eller ønsker mer mening i jobben

  • Opplever ubalanse, lav energi eller stress

  • Vil ta styring over egen utvikling

Hva måler Motivasjonsanalysen?

  • Motivasjonstype

    De 7 motivasjonstypene viser hva som gir deg energi - og hva som tapper deg.

  • Motivasjonsnivå

    Hvor motivert du faktisk er akkurat nå, og hva som påvirker det.

  • Stressnivå

    Hva som skaper stress i din hverdag og hvordan det vises.

  • Rett jobbhylle

    Bruker du styrkene dine i riktig roller?

  • Kjerneidentitet og potensialer

    Hva er dine naturlige styrker - og hvordan får du brukt dem?

  • Personlig målsetting

    Hvilke mål gir deg mening, og hva skal til for å nå dem?

To personer bruker en bærbar datamaskin, en peker på skjermen.

Rask og effektiv gjennomføring

Utføres online på 10-15 minutter.

Personlig rapport sendes automatisk til deg på epost

Virksomhetsrapport

Bedrifter kan få på team-, avdelings- og/eller organisasjonsnivå

Er du klar for å forstå hva som virkelig driver deg?

For deg som privatperson

Silhuett av en person som hopper i solnedgangen på en gresskledd bakke med sollys i bakgrunnen.

For deg som privatperson:

  • Få klarhet i hva som gir deg energi og mening

  • Ta bevisste valg i jobb og liv

  • Skap balanse og varig motivasjon

Bokhylle med mange forskjellige bøker med fargerike rygger og dekorative omslag.

​​Tallenes tale

  • Bare 20% av ansatte globalt er motivert og engasjert (Gallup, 2021).

  • ​​42% av norske ansatte rapporterer høy motivasjon (HR Norge, 2019)​​

  • Bedrifter med høyt ansattengasjement har 19% høyere inntekt per ansatt (Towes Watson)

  • Høyt motiverte ansatte har 65% høyere måloppnåelse (Hay Group)

Silhuett av en person som står med løftede armer på en fjelltopp mot en solnedgang.

Bruksområder og gevinster

Du kan bruke analysen til å:

  • Identifisere indre og ytre motivasjonsdrivere

  • Lage mål som gir deg energi

  • Redusere stress og få bedre balanse

  • Designe utviklingsløp for deg selv eller teamet ditt

Et verktøy jeg selv bruker

Jeg har selv gjennomført motivasjonsanalysen - og fikk bekreftet at jeg er en Nytenker. Det stemte overraskende godt med mine styrker, måter jeg jobber på og hvordan jeg håndterer stress og press.

Dersom jeg hadde hatt tilgang til dette verktøyet da jeg selv var leder, er jeg sikker på at jeg kunne forstått både meg selv og mine medarbeidere på en dypere måte. Jeg ville sannsynligvis håndtert enkelte situasjoner annerledes - og hatt større bevissthet rundt hva som faktisk motiverte og stresset folk.

Derfor bruker jeg dette verktøyet i dag - både for å skape innsikt, forbedre kommunikasjon og styrke trivsel i hverdagen.

Jeg har tatt analysen flere ganger - og det er noe av det jeg liker aller best med dette verktøyet:

Det gir ikke bare et øyeblikksbilde, men viser hvordan motivasjon, stress og drivere endrer seg over tid. For noen måneder siden viste analyse at jeg var litt “på siden” av det som gir meg mest energi. Jeg var mindre motivert, og det stemte godt da jeg jobbet med ting som ikke motiverte meg så veldig.

Nå viser analysen at jeg er på rett hylle, og det merkes i hele kroppen. Det bekrefter for meg hvor viktig det å kjenne egne drivere - og å bruke denne kunnskapen i både medarbeidersamtaler og personlig utvikling.

Skjermbilde av en nettside som viser 'Din faglige profil' med ulike kategorier som nytenker, filosof/strateg, idealist, etc., representert i et stolpediagram. Under diagrammet er en tekstbeskrivelse om den dominerende rollen 'Nytenker' med detaljer om personlighet og atferd på arbeidsplassen. QR kode og toppmeny er også synlige.